Et stort forbilde har gått bort.

I forrige uke kom den triste beskjeden om at det kanskje viktigste bindeleddet mellom jazzmiljøet og korpsmiljøet i Norge ikke lenger var blant oss. I den forbindelse har ØMK sin arrangør, komponist og trombonist Olav Hagen skrevet noen ord.

Helt fra jeg i tenårene for alvor ble interessert i å spille trombone, og oppdaget jazz og jazztrombonister har Frode Thingnæs vært et stort forbilde for meg. Torsdag døde han, 72 år gammel.

Da jeg som 16-åring var på min første jazzklubb på Oscar i Elverum og hørte Frode Thingnæs Quintett med et stjernelag av norske jazzmusikere, ble jeg frelst.  Unge Hagen, medbrakt 4-kanals mixer og spolebåndopptaker, fikk et bra opptak av hele denne "session". Denne tapen er fortsatt noe av det fineste jeg eier, og jeg tar den fram fra tid til annen for å mimre. Frode briljerer i kjent stil med sin teknikk og sine særegne kor-linjer. Han "doodler" og koser seg i sine egne låter og standardlåter. En tre timers leksjon i improvisasjon og intonasjon på trombone.

Jeg har hatt gleden av å ha Thingnæs som instruktør og bandleder ved et par anledninger, og husker at jeg som 18-19 åring våget meg frempå med et spørsmål på hvordan han kunne spille så rent i høyden på trombone. Svaret kom kontant, men godslig fra den store mester: "Spell mer!"

Thingnæs ledet også prosjektstorbandet under Festspillene i Elverum. Her var det en fin trombonerekke forsterket med to horn. Rekka låt fint, og Thingnæs utbrøt: "Folkens, det er bedre med en B7 akkord i en trombonerekke enn en dårlig orgasme."

Som amatørtrombonist, amatørarrangør og amatørkomponist har Frode Thingnæs alltid vært, og vil alltid være et stort forbilde for meg. Hans komposisjoner og arrangementer vil leve videre i jazz, storband, teater og korps- sammenheng til glede for oss og kommende generasjoner.


(
Frode Thingnæs dirigerer ØMK på Det Norske Teateret.)

Opp gjennom livet har altså våre veier krysset hverandre noen få  ganger, også sammen med ØMK. På en tilstelning på Det Norske Teateret til minne om Kjell Aukrust, dirigerte Thingnæs ØMK i sin egen "Solan Gundersens Honnørmarsj"

 

Vinylplaten Night  Sounds fra 1978 som gjorde stort inntrykk på meg, synliggjorde Thingnæs for et større jazzpublikum. Den holder fortsatt mål som en fremragende jazz plate.



Spill basun sammen med de andre der oppe, Frode. De trenger noen til å legge på den siste 7-ern eller 9-ern.

trombolav

 



 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

osterdolene

osterdolene

26, Oslo

Dette er en blogg om de 364 andre korpsdagene i året. Alle de dagene i året hvor vi gjør alt det folk flest ikke forbinder med oss. Denne bloggen skal ta deg med inn i kulissene, og vise deg hverdagen, gleden, alle de magiske øyeblikkene som gjør at mange har denne hobbyen et helt liv. Velkommen til Østerdølenes musikkorps i Oslo, korpset hvor spilleglede, allsidighet, musikalsk utvikling og sosial møteplass er viktige stikkord. Nå har vi fått smaken på å blande teater og musikk, og lage forestillinger hvor musikken står i fokus, men hvor vi også forteller en historie. Det skal alltid være morsomt å høre på/se på ØMK i aksjon! Og ikke minst: vi skal ha det veldig moro på scena.

Kategorier

Arkiv

hits